Τετάρτη, 16 Μαΐου 2012

Caspar David Friedrich (1774-1840)


I have to stay alone in order to fully contemplate and feel nature.
Caspar David Friedrich


Caspar David Friedrich (September 5, 1774 - May 7, 1840) was a landscape painter of the nineteenth-century German Romantic movement, of which he is now considered the most important painter. A painter and draftsman, Friedrich is best known for his later allegorical landscapes, which feature contemplative figures silhouetted against night skies, morning mists, barren trees, and Gothic ruins. His primary interest as an artist was the contemplation of nature, and his often symbolic and anti-classical work seeks to convey the spiritual experiences of life....more



                                                                      The wanderer above the mists


                                                                             On the sailing boat


                                                                              view of Harbour


                                                                                 Greifwald Harbour


                                                                   man and woman contemplating the moon


                                                         seashore with shipwreck by Moonlight


                                                                                 the cemetery gate


                                                                          chalk cliffs on Rügen


                                                                                      moonrise by the sea


                                                                                          self-portrait


source : http://www.wga.hu/frames-e.html?/html/f/friedric/index.html
http://www.nationalgallery.org.uk/paintings/caspar-david-friedrich-winter-landscape



Art & Poetry artaumonde.blogspot.com

1 σχόλιο:

  1. Rilke Reiner-Maria

    Βιβλίο Των Ωρών
    (απόσπασμα: μετ. Κ. Παλαμάς)

    Σβύσε τα μάτια μου, μπορώ να σε κοιτάζω,
    τ' αυτιά μου σφράγισέ τα, να σ' ακούω μπορώ.
    Χωρίς τα πόδια μου μπορώ να 'ρθω σε σένα
    και δίχως στόμα θα μπορώ να σε παρακαλώ.
    Κόψε τα χέρια μου, θα σε σφιχταγκαλιάζω,
    σα να ήταν χέρια, όμοια καλά, με την καρδιά.
    Σταμάτησέ μου την καρδιά και θα καρδιοχτυπώ με το κεφάλι.
    Κι αν κάμεις το κεφάλι μου σύντριμμα, στάχτη,
    εγώ μέσα στο αίμα μου θα σ' έχω πάλι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή